- Erhverv
- Produkter
- Likviditet og betalinger
- MitID Erhverv
MitID til virksomheden
MitID erstatter NemID – også for virksomheder. Frem til den 31. oktober 2022 vil din virksomheds adgang til net- og mobilbank i Spar Nord blive ændret fra NemID til MitID. Det betyder, at alle virksomhedens brugere skal skifte til MitID. Efter den 31. oktober 2022 vil det ikke længere være muligt at logge på med NemID.
Sådan skifter du som bruger

Det skal virksomheden tage stilling til
Må brugerne anvende deres personlige MitID?
Virksomhedens brugere kan i dag benytte sig af deres personlige NemID og NemID Erhverv til Bank til at logge på net- og mobilbanken.
- Hvis brugeren benytter sig af sit personlige NemID i dag, vil brugeren også kunne benytte sit personlige MitID i fremtiden.
- Hvis brugeren benytter sig af NemID Erhverv til Bank, vil brugeren kunne vælge mellem at bruge sit personlige MitID eller oprette et MitID Erhvervsbank.
- Virksomheden skal beslutte, om brugeren må anvende sit personlige MitID til at skifte, og samtidig tage stilling til, om brugeren skal oprette et nyt MitID Erhvervsbank eller anvende sit personlige MitID til at logge på net- og mobilbanken.
Skal forskellige NemID samles i ét login?
Nogle virksomheder har brugere, der benytter flere forskellige NemID til at få adgang til banken. Her kan der være administrative fordele ved at samle brugernes adgange i ét login.
Godt at vide
- Uanset hvilken MitID-løsning virksomheden vælger til sine brugere, ændrer det ikke på brugerens anvendelse af virksomhedens netbanksaftale.
- Spar Nord vurderer, at det er lige så enkelt og sikkert at benytte sit personlige MitID til at logge på net- og mobilbanken, som det nuværende NemID.
- Er der behov for hjælp eller sparring, så tag fat i virksomhedens rådgiver.
- Efter skiftet skal du som bruger anvende din valgte MitID-metode hver gang, du bruger net- og mobilbank samt godkender transaktioner. Vær opmærksom på, at du til forskel fra NemID appen ikke længere modtager notifikationer, men selv skal åbne appen, når du skal godkende.

- Hvis du i dag bruger NemID til at logge på din virksomheds net- eller mobilbank, så skal du ikke gøre noget, før du modtager besked i netbanken, om at det er din tur til at skifte til MitID
- Du skal have et personligt MitID, da du bruger det til at gennemføre skiftet fra NemID til MitID på erhverv
- Hvis du er skiftet til et personligt MitID, kan du som bruger opleve, at din adgang til virksomhedens netbank allerede er ændret automatisk
Guide til dig, der i dag bruger dit personlige NemID
Når du logger på din netbank, og det er din tur til at få MitID, skal du igennem en række trin, før du er klar til at bruge MitID.
Sådan gør du:
- Acceptér vilkår
- Vælg, at du vil genbruge dit personlige NemID
- Åbn MitID og indtast dit CPR-nummer
- Acceptér og afslut
- Nu er du klar til at logge på net- og mobilbanken med dit personlige MitID
Efter skiftet til MitID skal du anvende dit personlige MitID hver gang, at net- og mobilbanken skal tilgås og ved godkendelse af transaktioner. Vær opmærksom på, at du til forskel fra NemID appen ikke længere modtager notifikationer, men selv skal åbne appen, når du skal godkende.
Guide til dig, der i dag bruger NemID erhverv til bank
Når du logger på din net- og mobilbank, og det er din tur til at få MitID, skal du igennem en række trin, før du er klar til at bruge MitID.
Sådan gør du:
- Acceptér vilkår
- Vælg, om du vil bruge dit personlige MitID eller oprette et nyt MitID Erhvervsbank
- Har du valgt at bruge dit personlige MitID, så se guiden ovenfor. Har du valgt at oprette MitID Erhvervsbank, så fortsæt til næste step
- Godkend vilkår og betingelser for oprettelsen
- Indtast kontaktinformationer
- Opret nyt bruger-ID, der skal anvendes hver gang, du skal bruge MitID Erhvervsbank
- Vælg MitID appen eller MitID kodeviser som identifikationsmiddel
- Aktivér MitID Erhvervsbank
Se ofte stillede spørgsmål og svar til virksomheder om skiftet til MitID
- Hvad hvis brugeren ikke har noget NemID/CPR-nummer?
- Hvad kan MitID Erhvervsbank anvendes til?
- Hvis virksomheden ikke ønsker, at medarbejdere anvender deres personlige MitID?
- Hvordan sikres det, at medarbejdere ikke får flere rettigheder, hvis de vælger et personligt MitID til skiftet?
- Hvad koster det at anvende MitID Erhvervsbank?
- Hvis virksomheden har ansat en ny medarbejder, der skal have oprettet en MitID-løsning?
- Hvis virksomheden anvender Selvbetjent Brugeradministration?
- Hvis brugeren ikke længere er ansat i virksomheden?
- Virksomhedens digitale signatur til offentlige myndigheder hedder også NemID – kan den anvendes?
- Er der nogen relationer mellem privat MitID og MitID Erhvervsbank?
Se ofte stillede spørgsmål og svar om, hvordan du som bruger af net- og mobilbanken skifter fra NemID til MitID.
- Jeg har ikke fået et personligt MitiD endnu – hvad gør jeg?
- Hvorfor skal jeg i fremtiden bruge mit personlige MitID og ikke MitID Erhvervsbank?
- Hvorfor tilbyder banken, at brugeren kan anvende sit personlige MitID til at ændre løsningen?
- Jeg bruger NemID Erhverv til Bank i dag med nøglekort. Kan jeg fortsætte med nøglekortet?
- Jeg bruger NemID Erhverv til Bank, men bruger erhvervs appen/kodeviser - kan den fortsat bruges?
- Jeg har valgt MitID erhvervsbank. Kan det anvendes på samme app som et personligt MitID?
- Hvor får jeg hjælp med MitID?
- Skal spærre mit MitID, hvad gør jer?
- Er der nogen relationer mellem et personligt MitID og MitID Erhvervsbank?
- Jeg har valgt et personligt MitID, men ønsker nu MitID Erhvervsbank - eller omvendt. Hvad gør jeg?
- Jeg har bestilt en kodeviser til MitID Erhvervsbank, men den er ikke kommet – hvad gør jeg?
- Min mobil er gået i stykker, hvordan får jeg genoprettet mit MitID Erhvervsbank?
- Hvorfor skal jeg logge på med et personligt NemID, når jeg har et personligt MitID?
- Jeg anvender i dag flere NemID Erhverv til Bank – hvad gør jeg?
- Jeg har ikke noget NemID/CPR-nummer – hvad gør jeg?
- Hvilke ulemper er der, hvis brugerne vælger at anvende et personligt MitID i fremtiden?
