- Nyheder
- 2020 blev med afstand nyt rekordår for brugtbilshandlen
2020 blev med afstand nyt rekordår for brugtbilshandlen
Aldrig før er der i Danmark handlet så mange brugte biler som i 2020, hvor særligt de brugte mini- og mikrobiler hittede blandt danskerne. Nyvognssalget ramte til gengæld laveste niveau siden 2014, men var i højere grad end nogensinde præget af lavemissionsbiler.
Coronapandemiens konsekvenser for danskernes forbrug kan blandt andet aflæses på sidste års bilhandel. Ifølge en analyse fra Spar Nord og Bilbasen rundede antallet af brugtbilshandler renset for dobbeltregistreringer i 2020 hele 440.000, hvilket med længder slår den hidtidige rekord på 380.000 handler fra 2019.
Salget af nye biler, der de seneste år har været drivkraften bag en markant fremgang i antallet af bilhandler i Danmark, ramte ifølge analysen 198.000 enheder, hvilket er det laveste niveau siden 2014 og svarer til en nedgang på 12 procent sammenlignet med 2019.
- Coronapandemien er den primære årsag til det ændrede bilforbrug. I krisetider ser vi ofte en tendens til at holde igen med de større - og mindre værdifaste - investeringer, som en ny bil må karakteriseres som. Har man behov for at købe en bil, vil mange derfor i sådanne perioder kigge mod billigere alternativer, hvilket løfter brugtbilsalget. Generelt har det holdt hånden under bilhandlen, at dansk økonomi er kommet bedre gennem krisen end ventet. Massive hjælpepakker og aftaler om arbejdsdeling har betydet, at danskerne i stort omfang har bibeholdt deres job, mens de udbetalte feriepenge og de rekordstore indeståender i banken har betydet, at mange danskere har haft fint med penge mellem hænderne, fortæller cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm og fortsætter:
- Usikre perioder vil ellers normalt føre til, at flere familier dropper fx bil nummer to for i stedet at vælge offentlig transport, men lige netop corona kan have vendt op og ned på den adfærd. Den offentlige transport har været præget af både nedlukninger og øgede restriktioner som fx krav om brug af mundbind, og det kan have været medvirkende til, at flere danskere har valgt at udskifte togkortet med en bil i den billigere ende af prisskalaen.
Og netop billige brugtbiler har der i 2020 været mange flere af end tidligere, lyder det fra markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang:
- Da krisen for alvor brød ud, og salget derefter gik nærmest helt i stå i en kort periode, hobede bilerne sig op hos forhandlerne, hvilket førte til betydelige prisnedsættelser. Faktisk så vi allerede inden corona, at der var flere brugte biler på markedet end normalt – en tendens, som pandemien forstærkede ret markant og pludseligt, siger Jan Lang.
Det er særligt mini- og mikrobiler, der har drevet udviklingen i brugtbilshandlen med VW Up, Peugeot 108 og Toyota Aygo som de absolutte topsællerter. Samlet blev det dog VW Golf VII, der blev den mest solgte brugtbil i 2020 med over 7.500 solgte.
Nybilsalg præget af lavemissionsbiler
Vender vi blikket mod 2020’s mere haltende salg af nye biler, springer én tendens i øjnene. For mens det generelle nyvognssalg gik ned, gik salget af de såkaldte lavemissionsbiler markant op. Alene i november udgjorde el- og hybridbiler hele 20 procent af det samlede salg af nye biler. I starten af året lå den andel på blot fire procent.
- Der sker rigtig meget inden for lavemissionsbiler i disse år, og det øgede salg hænger særligt sammen med, at lavemissionsbilerne er blevet markant bedre end for blot få år siden, hvilket betyder, at de står stærkere i konkurrencen med de konventionelle biler. Flere bilproducenter tilbyder i dag fjerdegenerationsmodeller, og der kommer hele tiden nye og bedre elbiler på markedet, og alt tyder på, at den udvikling kun vil accelerere de kommende år, siger Jan Lang.
🚗 Den mest solgte elbil var en Tesla 3, mens den mest solgte plug-in hybrid var en Ford Kuga.