Nykredit offentliggør købstilbud på Spar Nord. Er du kunde eller aktionær i banken, kan du læse mere om udmeldingen her →
- Nyheder
- Så meget koster kør-selv-ferien i benzin- og elbil
Booking af ferie?:
Så meget koster kør-selv-ferien i benzin- og elbil
Booking af ferie?:
Så meget koster kør-selv-ferien i benzin- og elbil

Kør-selv-ferie er en populær ferieform blandt danskerne, og hvis du planlægger at køre til årets sommerferiedestination, kan der være en større økonomisk gevinst ved at tilbagelægge kilometerne i en elbil fremfor benzinbil. Det viser en ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen, som har beregnet kørselsomkostningerne til nogle af danskernes foretrukne kør-selv-destinationer.
Rigtig mange danskere er i de lyse forårsmåneder ved at planlægge årets sommerferie, og hvis planerne byder på en kør-selv-bilferie, er det ikke uvæsentligt, om kilometerne tilbagelægges i en el- eller benzinbil. Der er nemlig mange penge sparet ved at køre elbil.
Det viser en ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen, som har undersøgt, hvor mange penge turen til fem
af danskernes foretrukne kør-selv-ferie-destinationer koster i en el- og benzinbil, hvis man foruden brændstof- eller elforbrug også medregner øvrige omkostninger såsom slitage, værditab og vejafgifter.
- Hvis man lige nu er ved at planlægge og booke en ferie til fx Gardasøen eller den franske riviera, er det ikke uvæsentligt for feriebudgettet, om de flere end 3.000 kilometer skal køres i en benzin- eller elbil. For hvis man har muligheden for at køre turen i en elbil fremfor i en benzinbil, kan det betyde en besparelse på et par tusinde kroner, fortæller cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm.
Ifølge analysen vil en ferie til Gardasøen i Italien med startdestination i Aarhus tur/retur koste cirka 9.000 kroner i en benzinbil, mens samme tur koster omkring 7.000 kroner i en elbil. Tilsvarende vil det fra København løbe op i 8.500 kroner i en benzinbil og 6.500 kroner i en elbil.
- Det er generelt blevet billigere at være elbilejer. Helt konkret kan vi se, at totalomkostningerne ved at eje en elbil i løbet af 2024 faldt med 13 procent for de 10 mest solgte nye elbiler, mens det tilsvarende var 17 procent for de 10 mest solgte brugte elbiler, forklarer markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang, og han uddyber:
- Der er kommet væsentligt flere elbiler på vejene de senere år, og alene det sidste år er bestanden af elbiler steget med 74 procent ifølge tal fra Danmarks Statistik. Udviklingen skal ses i sammenhæng med den priskrig, vi har set, som har gjort det markant billigere at købe en elbil. Derudover har også lavere afskrivninger på eldrevne biler samt fornuftige forbrugspriser på el gjort det økonomisk fordelagtigt at være elbilejer.
Hvis turen i stedet går fra København til den franske riviera, koster det cirka 11.200 kroner i en benzinbil og 8.700 kroner i en elbil, svarende til en forskel på knap 2.500 kroner.
- Selvom mange danskere har fornuftige opsparinger og ikke er pressede på privatøkonomien, vil de fleste nok gerne optimere deres feriebudget. Og her vil udgifterne til brændstof- eller elforbrug være den post i bilbudgettet, der er nemmest at skrue på. Derfor gør man klogt i at planlægge køreturen og i den forbindelse se efter fornuftige priser og gennemsigtighed ved udbyderne af el-ladestandere, siger Jens Nyholm.
Tabel - Omkostninger ved kør-selv-ferie fra hhv. Aarhus og København:
Aarhus | Kilometerafstand | Benzin | El |
Italien, Gardasøen t/r | 3033 | 9.053 kr. | 6.930 kr. |
Italien Adriaterhavskysten t/r | 3213 | 9.613 kr. | 7.364 kr. |
Frankrig, Den franske riviera t/r | 3536 | 11.278 kr. | 8.803 kr. |
Frankrig, Alsace t/r | 2238 | 6.284 kr. | 4.717 kr. |
Kroatien, Istrien t/r | 3438 | 10.210 kr. | 7.803 kr. |
København | Kilometerafstand | Benzin | El |
Italien, Gardasøen t/r | 2812 | 8.436 kr. | 6.468 kr. |
Italien Adriaterhavskysten t/r | 3034 | 8.873 kr. | 6.749 kr. |
Frankrig, Den franske riviera t/r | 3494 | 11.161 kr. | 8.715 kr. |
Frankrig, Alsace t/r | 2196 | 6.167 kr. | 4.630 kr. |
Kroatien, Istrien t/r | 3175 | 9.476 kr. | 7.254 kr. |
Om undersøgelsen:
Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i januar og februar.
TCO-gennemsnittet (Total Cost of Ownership) for benzinbiler er på 2,79 kr./km og for elbiler 2,09 kr./km. Dieselbiler er ikke medtaget i analysen, da der ikke optræder dieselbiler blandt de mest solgte biler.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,10 km/l. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15 procent under de opgivne forbrugstal, da der tages højde for, at langt hovedparten af turen foregår på lande- eller motorvej.
Benzinprisen er 14,80 kr./l for oktan 95 blyfri, og elprisen er sat til et gennemsnit for elbiler på 3,00 kr. pr. kWh, og der er beregnet med en gennemsnitlig elmotoreffektivitet på 20 kWh/100 kilometer. Brændstofpriserne er indhentet som et gennemsnit af brændstofpriserne i januar.
Ved beregning af vejafgifter med viamichelin.com er der valgt den hurtigste rute. Omkostninger ved afrejse fra København er beregnet eksklusive færgeoverfart.
Kilde: Spar Nord og Bilbasen