9. oktober 2020
Hjørring

Spar Nord Hjørring forudser bølge af svindelforsøg

Der er nu åbent for udbetalingen af de indefrosne feriepenge, og det åbner samtidig en mulighed for, at landets svindlere kan lykkes med deres forehavende. Det forudser Direktør Ole Peter Christensen, direktør i Spar Nord Hjørring, som igennem flere år har oplevet, at svindlere forsøger at franarre danskerne deres NemID-oplysninger.

Content · Kampagner · Svindel Med Feriepenge · Nyhedsrummet · 1200X478

I den kommende tid kan rigtig mange danskere se frem til at få lidt ekstra penge på lommen. Frem til 1. december 2020 er muligt at søge om at få udbetalt de indefrosne feriepenge. Men glæden over det økonomiske boost i efteråret betyder samtidig, at kriminelle med altovervejende sandsynlighed vil bruge feriepengene som anledning til svindel. Det forudser Ole Peter Christensen, direktør i Spar Nord Hjørring, der igennem flere år har oplevet, at svindlere benytter aktuelle emner som dække for deres svindelforsøg.

Eksempelvis har Ole Peter Christensen tidligere set det, når folk skal have penge tilbage i SKAT eller i forbindelse med coronasituationen, hvor svindlere i flere kommuner udgav sig for at være fra Jobcentret og franarrede borgerne deres NemID-oplysninger.

Ifølge Ole Peter Christensen viser al erfaring, at svindlerne eksempelvis vil påstå, at der er problemer med udbetalingen af de ansøgte feriepenge for på den måde at franarre ofrenes NemID-koder, som giver adgang til deres netbank.

Spar Nord forudser, at svindlerne højst sandsynligt vil udgive sig for eksempelvis at være fra Udbetaling Danmark. Her vil de måske via sms og mail påstå, at der er problemer med udbetalingen af feriepengene og påstå, at de ved at få udleveret NemID-oplysningerne kan hjælpe med udbetalingen. Det kan også være med fupopkald, hvor de vil hjælpe med udbetalingsprocessen og derigennem franarre NemID-koder.

Tidligere har det især været den ældre del af befolkningen, svindlerne er gået efter, men i forbindelse med udbetalingen af feriepenge er alle modtagere potentielle mål for svindelforsøg.

Oplys aldrig dine NemID-oplysninger
Ole Peter Christensens helt klare budskab er, at myndigheder, banker, Nets, politiet eller kommunen aldrig vil kontakte en borger direkte på sms, e-mail eller over telefonen og bede om at få personfølsomme oplysninger såsom NemID-koder oplyst. Derfor skal man under ingen omstændigheder give sine informationer ud, hvis man har den mindste mistanke om svindel.

Hos Spar Nord har man gennem de senere år erfaret, at svindlerne bliver dygtigere og dygtigere til at bruge fagtermer og fremstå professionelle for at få oplysninger ud af folk. Derfor opfordrer banken alle til at hjælpe med at sprede budskabet om aldrig at udlevere NemID-oplysninger uanset, hvor overbevisende argumenterne måtte lyde.

Har man mistanke om svindel, skal man ifølge Ole Peter Christensen bede om personens navn og derefter selv ringe til myndighedens hovednummer og spørge efter vedkommende. På den måde kan de be- eller afkræfte, om der er tale om snyd. Skulle skaden være sket, og man har givet sine oplysninger ud, skal banken og Nets kontaktes hurtigst muligt, så både NemID og diverse konti kan blive spærret.