Vi er her stadig – bare mere digitalt end før
Trods lukkede afdelinger og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.

Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.
Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.
Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I Spar Nord Aarhus har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag, de er vant til, og de får det bedste ud af situationen, fortæller direktør Erling Sørensen:
- I den noget usædvanlige situation, som vi befinder os i, har jeg kun oplevet en stor opbakning og gåpåmod blandt medarbejderne i afdelingen, og selvom vi endnu ikke ved, hvornår vi kan vende tilbage til vores almindelige hverdag, så holder alle fast i at få det bedste ud af omstændighederne og give den en ekstra skalle, så vi kan sikre vores kunder bedst muligt i denne tid.
Afdelingsdirektør for erhverv Kim Groth supplerer:
- Trods omstændighederne, så er alle bevidste om vigtigheden i at få snakket med vores kunder om deres privatøkonomi og forretning, hvordan vi sammen kan sikre dem de bedste forudsætninger for at komme igennem denne svære situation. For den ramme os alle, og vi har skal stå sammen om at komme bedst ud på den anden side.
Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.
For medarbejderne har det også givet anledning til at reflektere over vigtigheden i at omgive sig med gode kolleger og det sociale samvær i hverdagen, men det har de i Aarhus fundet en rigtig god løsning på.
- Med hyppige onlinemøder forsøger vi at holde hinanden opdateret på arbejdslivet og forholdene på hjemmefronten, og kombineret med sociale online events i form af quizzer gør det, at distancen minimeres en smule, fortæller Kim Groth.
Indtil nu er oplevelsen derfor, at der er rigtig mange gode ting at tage med fra de noget anderledes arbejdsforhold, hvor både kunder og kolleger har været positivt stemt, selvom tingene er blevet gjort på en lidt anden måde end normalt. Der skal dog heller ikke være tvivl om, at de er flere i banken, der glæder sig til at få deres normale hverdag igen. For nok er kvalitetstid med familien for nogen en mangelvare, men efter snart tre uger begynder man også at savne sin voksen- og alenetid, som privatkunderådgiver Sanne Skovgaard siger med et smil:
- Det er en stor hjælp at have en forstående og fleksibel arbejdsplads, som giver en mulighed for at planlægge sin dag individuelt, da det kræver helt særlige evner at skulle balancere livet som medarbejder, skolelærer, forælder og ægtefælle.