7. april 2020
Lillebælt

Vi er her stadig – bare mere digitalt end før

Trods lukkede afdelinger og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.

Lillebælt Vi Er Her Stadig 1200X478

Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.

Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.

Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I bankområde Lillebælt har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag, de er vant til, og de får det bedste ud af situationen, fortæller direktør i Spar Nord Fredericia Torben Ploug:

- Det er i tider som disse, at vores decentrale struktur kommer til sin ret. Medarbejderne er vant til at tage ansvar og træffe beslutninger, og det har betydet, at omlægningen af hverdagen er foregået over al forventning. Samtidig er der bred enighed om, at vi fortsat skal levere samme gode service og fleksibilitet overfor vores kunder, og den enkelte medarbejder har derfor rig mulighed for at tilrettelægge sin dag, så der både tages højde for hjemmefronten, men i høj grad også for kundernes behov.

Afdelingsdirektør i Spar Nord Middelfart Kjeld Johansen supplerer:

- Savnet til at kunne mødes fysisk med vores kunder i den lokale bank vokser dog dag for dag, men heldigvis har vi kun oplevet opbakning og forståelse fra vores kunder om at begrænse de fysiske møder til et minimum, så vi sammen kan nedbringe smitterisikoen og passe på de udsatte grupper.

Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.

For medarbejderne har det også givet anledning til at reflektere over vigtigheden i at omgive sig med gode kolleger og det sociale samvær i hverdagen, men det har de i Fredericia fundet en rigtig god løsning på.

- Nogle morgener holder vi onlinemøder, hvor både medarbejdere, der arbejder hjemme, og medarbejdere, der er fysisk til stedet i banken deltager. På den måde holder vi kontakten med hinanden og får lejlighed til at vende stort og småt samt udveksle tips og tricks til, hvordan vi hver især for dagene til at hænge sammen, fortæller kunderådgiver Annette Snejbjerg.

Indtil nu er oplevelsen derfor, at der er rigtig mange gode ting at tage med fra de noget anderledes arbejdsforhold, hvor både kunder og kolleger har været positivt stemt, selvom tingene er blevet gjort på en lidt anden måde end normalt. Der skal dog heller ikke være tvivl om, at de er flere i banken, der glæder sig til at få deres normale hverdag igen. For nok er kvalitetstid med familien for nogen en mangelvare, men efter snart tre uger begynder man også at savne sin voksen- og alenetid, som kunderådgiver i Middelfart Rene A. Holkenberg udtrykker det med et smil.

- Både min kone og jeg arbejder hjemmefra. Vi har derfor delt dagens timer mellem os, så vi både kan være disponible for vores arbejdsplads og kunder samt for vores børn. Og når situationen nu er, som den er, så fungerer det faktisk overraskende godt – særligt med de mange digitale løsninger, der giver en større fleksibilitet i hverdagen.