7. april 2020
Herning

Vi er her stadig – bare mere digitalt end før

Trods lukkede afdelinger og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.

Herning Vi Er Her Stadig 1200X478

Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.

Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.

Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I Spar Nord Herning har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag, de er vant til, og de får det bedste ud af situationen, fortæller direktør Hans Erik Jessen:

- Der bliver lynhurtigt rykket sammen i bussen – både i forhold til kollegerne og kunderne. Vi går således i tæt dialog med vores kunder og får snakket den aktuelle situation igennem, og hvordan vi sammen kan få dem bedst igennem den svære tid. Samtidig hersker der en voksende forståelse mellem kollegerne for, at vi skal hjælpe hinanden endnu mere i denne tid ved at tage hensyn til hinandens omgivelser og nærmeste, så vi minimerer smitterisikoen for de særligt sårbare, og så der er plads til at tage hånd om familien, siger han og tilføjer:

- Jeg er meget imponeret og stolt over mine medarbejdere. De har virkelig formået at få tingene til at hænge sammen og være der for hinanden.

Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.

For medarbejderne har det også givet anledning til at reflektere over vigtigheden i at omgive sig med gode kolleger og det sociale samvær i hverdagen, men det har de i Herning fundet en rigtig god løsning på.

- Både i privat- og erhvervsafdelingen har vi oprettet chatgrupper, hvor der bliver delt alt fra faglige indspark til meget lidt faglige indslag, og det hjælper os til at bevare den sociale relation, selvom vi ikke sidder sammen, fortæller erhvervskundechef Poul Krath Damtoft.

Indtil nu er oplevelsen derfor, at der er rigtig mange gode ting at tage med fra de noget anderledes arbejdsforhold, hvor både kunder og kolleger har været positivt stemt, selvom tingene er blevet gjort på en lidt anden måde end normalt. Der skal dog heller ikke være tvivl om, at de er flere i banken, der glæder sig til at få deres normale hverdag igen. For nok er kvalitetstid med familien for nogen en mangelvare, men efter snart tre uger begynder man også at savne sin voksen- og alenetid, som privatkundechef Morten Grønne-Reinholdt udtrykker det med et smil.