Vi er her stadig – bare mere digitalt end før
Trods lukkede døre og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.
Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.
Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.
Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I Spar Nord København har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag, de er vant til, og de får det bedste ud af situationen, fortæller afdelingsdirektør John Glerup:
- Vi ønsker forsat at være en personlig bank – nu sker det blot lidt mere digitalt. Mine dygtige rådgivere gør dagligt en kæmpe indsats for forsat at have stor kontakt med både nye og eksisterende kunder. Det sker både via telefon- og videomøder, ligesom vi fortsat holder fysiske møder ved forudgående aftale, siger han og fortsætter:
- Mange af vores kunder arbejder også hjemmefra i denne tid, og de har derfor taget godt imod den nye mødeform. Samtidig tillader systemerne, at både kunden, rådgiver og formuerådgiver kan mødes online, og dermed kan vi stadig opretholde den nærværende og kompetente rådgivning, som kunderne er vant til.
Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.
For medarbejderne har det også givet anledning til at reflektere over vigtigheden i at omgive sig med gode kolleger og det sociale samvær i hverdagen, men det har de i København fundet en rigtig god løsning på.
- Det er vigtigt, at vi forsat holder kontakten med hinanden – både af hensyn til det faglige og det sociale. VI har daglige telefonmøder, hvor vi har mulighed for at vende aktuelle emner samt dele erfaringer og gode tips, hvorved vi alle bliver endnu bedre til at takle denne nye og anderledes hverdag. Derudover afholdes der mange sparringsmøder på tværs via telefon og Facetime. Jeg har i denne periode derfor oplevet stort gå-på-mod og forandringsparathed hos alle kolleger, og vi står sammen om dette – med behørig afstand selvfølgelig.
Indtil nu er oplevelsen derfor, at der er rigtig mange gode ting at tage med fra de noget anderledes arbejdsforhold, hvor både kunder og kolleger har været positivt stemt, selvom tingene er blevet gjort på en lidt anden måde end normalt. Der skal dog heller ikke være tvivl om, at de er flere i banken, der glæder sig til at få deres normale hverdag igen. For nok er kvalitetstid med familien for nogen en mangelvare, men efter snart tre uger begynder man også at savne sin voksen- og alenetid, som John Glerup udtrykker det med et smil.