Nykredit offentliggør købstilbud på Spar Nord. Er du kunde eller aktionær i banken, kan du læse mere om udmeldingen her →

Kommentar: Amerikanernes frygt for fremtiden kan blive selvopfyldende profeti

Daisy 1080X1080

Ved første øjekast står den amerikanske økonomi stadig stærkt. Detailhandlen overraskede positivt i februar, hvilket vidner om, at amerikanerne fortsat bruger penge. Men under den solide overflade tegner nye tal et mere dystert billede.

Tirsdag fik vi en ny måling af den amerikanske forbrugertillid fra Conference Board Consumer Confidence, og den viste, at forbrugertilliden dykkede til 92,9 fra 100,1 i forrige måned. Tallene bekræfter dermed billedet fra University of Michigans seneste flashmåling fra et par uger siden, der indikerede, at de amerikanske forbrugere forbereder sig på et stagflationsscenarie - en giftig cocktail af lav vækst og høj inflation.

Udsigten til nye toldsatser og en mere konfrontatorisk handelspolitik under Donald Trump bidrager til den nervøsitet, der præger både forbrugere og virksomheder. Og netop den form for usikkerhed kan sætte sig i økonomien. I et land, hvor privatforbruget driver omtrent 70 procent af BNP, skal der ikke meget til, før bekymringen får reel effekt – og i værste fald forstærker sig selv.

Holder forbrugerne igen, bremses væksten. Bremses væksten, rammer det arbejdsmarkedet. Når jobs forsvinder, bliver den frygt, der oprindeligt fik folk til at holde igen, til virkelighed.

Atlanta Feds GDP Now-indikator - der giver en måling på væksten, mens kvartalet er i gang - peger allerede på en negativ vækst. Det er værd at notere sig, at der er nogle tekniske faktorer i spil, der kan betyde, at indikatoren ikke er helt så retvisende som normalt, men den er alligevel interessant, da den tegner et markant anderledes billede af den amerikanske vækst, end vi har set de seneste år.

Lige nu ligner det, at usikkerheden kan blive en trussel mod amerikansk vækst, og allerede på fredag den 28. marts bliver vi igen klogere på udviklingen, når University of Michigan præsenterer de endelige tal for forbrugertilliden for marts.

Publiceret d.
28. marts 2025