Nykredit offentliggør købstilbud på Spar Nord. Er du kunde eller aktionær i banken, kan du læse mere om udmeldingen her →
- Nyheder
- Sommeren er højsæson for svindel
Sommeren er højsæson for svindel
Sommeren er højsæson for svindel
For de fleste er sommer lig med ferie, afslapning og solskinsvejr. Desværre ser vi hvert år en stigning i antallet af svindel- og misbrugssager, når vi rammer sommermånederne. Læs her, hvad du bør være særligt opmærksom på, for at undgå at blive svindlet eller få misbrugt dine kort.

Undgå misbrug på dit kort
På mange feriedestinationer hersker tricktyve, der gennem eksempelvis skjult kamera forsøger at aflure din pinkode. Det kan derfor være en god idé at bruge din frie hånd til at dække tastaturet, når du skriver din kode. Vi anbefaler også, at du betaler kontaktløst ved at holde kortet tæt på betalingsautomaten, når du kan, så ingen kan lure din kode.
Det er vigtigt, at du ikke låner dit kort ud. Betalingskort er personlige og må ikke udlånes til andre. Overdrager du dit kort til en tjener eller receptionist, skal du sørge for hele tiden at have opsyn med kortet.
Selvom dine betalingskort virker på langt de fleste feriedestinationer, kan der opstå situationer, hvor du kan få brug for at hæve lokal valuta. Her bør du være særligt opmærksom på, om pengeautomaten ser mistænkelig ud. Se efter, om tastaturet eller hullet til kortet ser anderledes ud. Er du i tvivl, så brug en anden.
Se vores fulde liste med råd til, hvordan du undgår kortmisbrug her.
Hold øje med billethajer
Sommeren byder på mange festivaler, koncerter, sportsarrangementer og kulturbegivenheder. Det udnytter svindlerne, og du bør derfor være særligt opmærksom, når du køber dine billetter. Pas på uofficielle billetudbydere, der sælger til overpris, misbruger dine kortoplysninger eller sælger ugyldige billetter. Sørg for at købe dine billetter ved officielle salgssteder, og betal ikke overpris for billetten. På den måde snyder du hverken dig selv eller støtter billethajerne.
Forbrugerrådet Tænk har lavet en stor guide til køb af billetter, som du kan læse her.
Vær opmærksom på CEO-fraud
Et stigende problem i danske virksomheder og foreninger er CEO-fraud. Kort forklaret kan svindlerne forfalske e-mails på to måder. Det kan være falske fakturaer sendt til økonomiansvarlige eller bogholdere, men også falske e-mails eller SMS’er, hvor svindleren udgiver sig for at være en chef eller kollega, med besked om at overføre et beløb til en nærmere anført konto. Er du i tvivl, om en e-mail kan være forfalsket, bør du altid kontakte afsenderen i virkeligheden eller spørge en kollega til råds.
Det skal du gøre, hvis skaden er sket
Det er vigtigt, at du reagerer med det samme, hvis du har mistanke om, at du er blevet svindlet, eller hvis du opdager transaktioner på din konto, du ikke kender til.
Du kan selv spærre dine kort i netbanken, og vi sidder klar til at hjælpe dig i Spar Nord Kundeservice på tlf. 96 34 40 03.