- Nyheder
- Undgå svindel: Spar Nord opfordrer til øget opmærksomhed
Undgå svindel: Spar Nord opfordrer til øget opmærksomhed
Undgå svindel: Spar Nord opfordrer til øget opmærksomhed
Flere borgere i Dragør og omegn oplever at blive kontaktet af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken. Spar Nord advarer mod dette og opfordrer borgerne til at være ekstra opmærksomme.
På det seneste har der været flere tilfælde, hvor borgere i og omkring Dragør har oplevet at modtage opkald fra personer, som udgiver sig for at være fra banken. De oplyser, at borgerens betalingskort er ved at blive misbrugt, og at det kræver hurtig reaktion fra borgerens side, hvis de skal nå at stoppe svindlen. Alt, borgeren skal gøre, er at lægge betalingskortet sammen med sin pinkode på f.eks. skraldespanden udenfor hjemmet, og så vil en medarbejder fra banken komme og hente det, så de kan få stoppet svindlen.
Metoden er på ingen måde ukendt for Spar Nord, som selv har kunder, der har modtaget denne slags opkald, og derfor går de også ud og opfordrer til at udvise opmærksomhed.
- Det er en metode, som vi har set anvendt i en del år efterhånden, og selvom vi forsøger at oplyse om, at banken aldrig ville bede kunderne om det, så er der som oftest alligevel nogen, som lader sig overbevise, fortæller Carsten Ardilsø, afdelingsdirektør i Spar Nord Dragør, og fortsætter:
- Det skyldes, at svindlerne er enormt dygtige til at overbevise dem, som de har i røret, om, at de er fra banken eller en anden myndighed, ligesom de fra start aktiverer nogle følelser hos personen i røret, som gør, at man let kan komme til at tilsidesætte den sunde fornuft for at beskytte sig selv og begrænse skaden. Derfor er det også så svært at gennemskue, når det er en svindler, man har i telefonen.
Betalingskortet og pinkoden på skraldespanden bliver godt nok afhentet, men ikke af en medarbejder fra banken. Derimod en svindler, som bruger det til at hæve store beløb fra kundens konto.
Hvor det tidligere særligt har været den ældre del af befolkningen, der har været i svindlernes søgelys, har metoderne de senere år også rettet sig mod øvrige aldersgrupper, det forklarer Carsten Ardilsø:
- Svindlerne er rigtig gode til at tilpasse fremgangsmåderne til forskellige aldersgrupper, ligesom de er gode til at tilpasse deres metoder, når banker og myndigheder forsøger at begrænse deres muligheder. Unge mennesker kan f.eks. være mål for phishing-angreb gennem sociale medier og sms’er, mens ældre stadig er sårbare over for mere traditionelle metoder som telefonopkald og mails.
- Det er vigtigt, at man udviser ekstra opmærksomhed, hvis man modtager en uventet henvendelse fra nogen, som beder om at få udleveret personlige oplysninger eller betalingskort m.m. og indenfor kort tid. Hverken banken, SKAT eller myndighederne vil kontakte borgere direkte for at få udleveret personfølsomme oplysninger, udtaler Carsten Ardilsø.
Bliver man kontaktet under påskud af, at ens oplysninger, betalingskort eller konto er ved at blive svindlet, er det Spar Nords anbefaling, at man lægger på. Alternativt kan man bede om navnet på personen, og så kontakte f.eks. banken direkte på det officielle telefonnummer for at få bekræftet, at det er en medarbejder fra banken. På den måde kan man hurtigt få afklaret, om man er udsat for forsøg på svindel.
Er du i tvivl, om du har eller er udsat for svindel, så opfordrer Spar Nord til, at du kontakter din bank med det samme.